Overgangskosten - 6 mdr.

1. december 2008

Alder:
6 mdr.

Overgangskosten - 6 mdr.

Hej Helen

Så har jeg brug for lidt hjælp med hensyn til min datters madvaner. Hun er nu 6 mdr. (født 7 uger for tidligt).

Amningen er gået rigtig fint og for ca. 4 uger siden begyndte hun at få tilbudt grød og senere også grøntsagsmos, mens jeg fortsat ammede hende. Jeg startede op med grød da hun var 5 mdr. fordi jeg synes hun virkede interesseret. I løbet af et par uger spiste hun omkring 75 cl. grød med frugtmos om formiddagen. Sidst på eftermiddagen tilbød jeg hende grøntsagsmos, da hun var kommet godt i gang med grøden. Hun var generelt god til at spise grøden (ca. ½-3/4 dl.) mens grøntsagsmosen blev spist i noget mindre mængder.

For ca. 2 uger siden begyndte hun så at vende hovedet væk når jeg lagde hende til mit bryst. Derfor begyndte jeg at give hende flaske med modermælkserstatning, i stedet for at amme hende, da dette oftere og oftere endte med en utilfreds lille pige, flasken med mælk tager hun gerne: ...

Annonce

... ). De sidste par dage er hun ikke blevet ammet, og får dermed kun mælk fra flaske.

Nu jeg ser tilbage, kan jeg se at hun er blevet mindre interesseret i grøden og grønsagsmosen efter hun fik mælken i flaske (er det måske fordi modermælkserstatning mætter mere?).

Jeg troede at hun spiste mindre skemad fordi hun fik hård mave og forstoppelse! Dette får hun nu laktulose for, og det har hjulpet (hvor lang tid må jeg egentlig forsætte med laktulose?).

Mit problem er nu, at hun ikke er videre interesseret i skemaden! (Jeg kan som regl kun få en 25 cl i hende hvis så meget!) Jeg er ikke interesseret i at presse hende til at spise skemad, men omvendt skal hun jo også i gang med maden igen. Hvad gør jeg?, skal jeg bare fortsætte med at tilbyde grød og grøntsagsmos, og tro på at det nok skal komme af sig selv igen? Eller skal jeg give hende mindre mælk i flaske? Eller hvad er dit råd?

På forhånd tak
Venlig hilsen
Nynne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.