Brev:
Overgangskosten - 6 mdr.
1. december 2008
Alder:
6 mdr.
Overgangskosten - 6 mdr.
Hej Helen
Så har jeg brug for lidt hjælp med hensyn til min datters madvaner. Hun er nu 6 mdr. (født 7 uger for tidligt).
Amningen er gået rigtig fint og for ca. 4 uger siden begyndte hun at få tilbudt grød og senere også grøntsagsmos, mens jeg fortsat ammede hende. Jeg startede op med grød da hun var 5 mdr. fordi jeg synes hun virkede interesseret. I løbet af et par uger spiste hun omkring 75 cl. grød med frugtmos om formiddagen. Sidst på eftermiddagen tilbød jeg hende grøntsagsmos, da hun var kommet godt i gang med grøden. Hun var generelt god til at spise grøden (ca. ½-3/4 dl.) mens grøntsagsmosen blev spist i noget mindre mængder.
For ca. 2 uger siden begyndte hun så at vende hovedet væk når jeg lagde hende til mit bryst. Derfor begyndte jeg at give hende flaske med modermælkserstatning, i stedet for at amme hende, da dette oftere og oftere endte med en utilfreds lille pige, flasken med mælk tager hun gerne: ). De sidste par dage er hun ikke blevet ammet, og får dermed kun mælk fra flaske.
Nu jeg ser tilbage, kan jeg se at hun er blevet mindre interesseret i grøden og grønsagsmosen efter hun fik mælken i flaske (er det måske fordi modermælkserstatning mætter mere?).
Jeg troede at hun spiste mindre skemad fordi hun fik hård mave og forstoppelse! Dette får hun nu laktulose for, og det har hjulpet (hvor lang tid må jeg egentlig forsætte med laktulose?).
Mit problem er nu, at hun ikke er videre interesseret i skemaden! (Jeg kan som regl kun få en 25 cl i hende hvis så meget!) Jeg er ikke interesseret i at presse hende til at spise skemad, men omvendt skal hun jo også i gang med maden igen. Hvad gør jeg?, skal jeg bare fortsætte med at tilbyde grød og grøntsagsmos, og tro på at det nok skal komme af sig selv igen? Eller skal jeg give hende mindre mælk i flaske? Eller hvad er dit råd?
På forhånd tak
Venlig hilsen
Nynne